آشنایی با آزمایش رطوبت خاک
نوشته شده توسط : ARMICO

شاید بهتر باشد که بدانید رطوبت خاک تاثیر مستقیم بر محصولات کشاورزی دارد. بر همین اساس، هر کدام از انواع گیاهان، به اندازه ی تعیین شده ای، نیاز به رطوبت دارند. رطوبت موجود در خاک ها، به میزان سنگدانه‌ها و حفرات بستگی دارد. اینکه خاک تا چه میزان ظرفیت جذب آب و هوا را دارد و چه میزان آب به خاک مورد نظر افزوده می‌شود، همگی عواملی است که خاک رطوبت دار را شکل می‌دهد. در ادامه این مقاله به خواص آزمایش درصد رطوبت خاک و همین طور آزمایش نفوذ استاندارد SPT نیز می پردازیم.

خواص آزمایش درصد رطوبت خاک

با در نظر گرفتن این نکته که خواص یک خاک در هر کدام از مناطق با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت است، در ادامه این مقاله، به برخی از خواص آزمایش خاک رطوبت دار نیز می پردازیم:

خواص خاک ماسه ای: خاک ماسه ای از ذرات سنگ تشکیل شدند. ذرات کوچک سنگ در این نوع خاک، هواساز است. این خاک، مواد مغذی کمی دارد به همین دلیل به عنوان فقیرترین خاک ها نام گذاری شدند. رویش گیاه در این نوع خاک بسیار دشوار و خواص آن در کشاورزی ناچیز است.

خواص خاک سیلت/سیلیت: این نوع خاک، از ذرات کوچ سنگ و معدنی تشکیل شده است. ذرات موجود در این خاک، کوچکتر از شن و بزرگتر از رس است. خاک سیلیت را می‌توانید در اطراف رودخانه‌ها پیدا کنید. از نظر کشاورزی، حاصلخیز و برای بهبود حاصلخیزی خاک مناسب پیشنهاد می شود.

خواص خاک رسی: با توجه به اینکه ذرات تشکیل دهده خاک رسی، بسیا محکم است، قابلیت منحصر به فردی در ذخیره آب را دارد. این نوع خاک چسبناک و خیس است. این در حالی است که، اگر خاک رس خشک باشد، نرم خواهد بود. با این وجود در دسته خاک‌های سنگین و متراکم قرار دارد.

مراحل انجام آزمایش نفوذ استاندارد SPT

برای بررسی کردن وضعیت مقاومتی خاک و همینطور سطح نشست پذیری آن، از آزمایش نفوذ استاندارد SPT  نیز کمک گرفته می شود. در واقع، یک معیار قابل قبولی برای مهندسان خاک و ساخت و ساز در راستای حفاری زیرسطحی حساب می شود.

برای انجام دادن این آزمایش، نیاز به نمونه خاک خواهد بود. از طرفی دیگر، دستگاه کرگیری نیز به همین منظور، نمونه برداری از لایه های زیر سطحی استفاده می کند.

در ابتدا برای انجام دادن آزمایش نفوذ استاندارد SPT، نیاز به گمانه یا وزنه مخصوص، برای این کار است. قطر این وزنه حدود 2.5 الی 18 اینچ در نظر گرفته می شود. این گمانه عمق مد نظر را نیز، پوشش می دهد. و از میله ای استفاده می شود که دارای سر مته مخصوص حفاری است، تا عمق مورد نظر انجام شود.

از طرفی دیگر نوعی نمونه گیر آزمایش نفوذ استاندارد SPT  وجود دارد که شامل، استوانه ای توخالی است.

در امتداد طول این استوانه، 2 تقسیم بندی جداگانه نیز مشاهده می شود. و برای انجام آزمایش نفوذ استاندارد SPT نیاز به یک چکشی با وزن حدود 63.5 کیلوگرم است. مکانیزمی که برای انجام این ازمایش مدنظر قرار گرفته است یا به صورت اتومکانیک بوده است و یا با مکانیزم قرقره و طناب نیز، اجرا می شود.

سخن آخر

در این مقاله آموختیم که، آزمایش نفوذ استاندارد SPT کمک می‌کند تا خاک‌های روانگرا نیز شناخته شوند و به نوعی در لیست محیط های غیر پایدار و نامناسب برای ساخت سازه قرار بگیرند. در بررسی آزمایش نفوذ استاندارد SPT نیاز به مشخص شدن نوع و ترکیب خاک، ابعاد و توزیع دانه بندی، خواص لرزه ای و همینطور مشخص شدن محل زهکشی و ابعاد توده خاک خواهد بود. مجموعه دکل حفاری به منظور شناسایی دقیق تر لایه های زمین در آزمایش نفوذ استاندارد SPT مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت آرمیکو شرایط فروش این دستگاه را به صورت کاملاً منصفانه در اختیار خریداران قرار داده است.





:: برچسب‌ها: آزمایش نفوذ استاندارد SPT , آزمایش درصد رطوبت خاک , آرمیکو ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: